Forespørsler i min gruppe blir ikke løst: Hva kan jeg som gruppeleder gjøre?

En liten guide til hvordan du som gruppeleder kan skape og opprettholde aktivitet i din gruppe.

Maren Hovden avatar
Skrevet av Maren Hovden
Oppdatert over en uke siden


Som gruppeleder har du muligheten til å holde oversikt over aktiviteten som skapes i din gruppe, gjennom å følge med på forespørsler som blir lagt ut i gruppen og om disse blir besvart og løst.

Som gruppeleder ønsker man jo at sine medlemmer er aktive og at forespørsler som legges ut blir besvart. Om du ser at forespørsler blir liggende lenge uten å bli løst er det noen grep du kan foreta deg. Du kan blant annet oppfordre medlemmer til å legge ut forespørsler på nytt eller du kan tipse andre medlemmer direkte om en forespørsel.

Tipse godkjente medlemmer om en forespørsel:

I Nyby-admin kan du som gruppeleder enkelt tipse godkjente medlemmer direkte om forespørsler som ikke er løst:

  1. Logg inn på admin.nyby.no.

  2. Klikk på "Forespørsler" i menyen til venstre.

  3. Når du fører muse-pilen over en forespørsel dukker det opp en knapp helt til høyre i forespørsel-feltet. Klikk på denne og det vil dukke opp en meny med flere valgmuligheter. Klikk på "Tips andre om denne forespørselen".

4. Et nytt skjermbilde dukker opp. Klikk på "Velg medlemmer du ønsker å sende dette til".

5. Du får nå opp en liste over godkjente medlemmer og gruppeledere fra egen og eventuelt samarbeidende grupper opp. Markér de medlemmene du ønsker å sende forespørselen til. Klikk deretter på "Lagre".

6. Du får nå muligheten til å skrive en melding til medlemmene du sender forespørselen til. Det kan være lurt å skrive noe her for å oppfordre medlemmet ytterligere til å svare på forespørselen.

7. Klikk til slutt på den blå "Send"-knappen. Medlemmet eller medlemmene får nå en melding i sin Nyby-app med lenke til forespørselen det henvises til. Medlemmet får da mulighet til å svare både deg som gruppeleder og medlemmet som har publisert forespørselen om han eller hun ønsker det.

Oppfordre medlemmer til å legge ut forespørselen på nytt:

Ved å legge ut forespørselen på nytt vil det også bli sendt ut varsler til godkjente medlemmer om dette. Samtidig vil forespørselen havne øverst i hjem-skjermen hos godkjente medlemmer, noe som kan føre til at forespørselen blir besvart raskere. Om du ønsker å oppfordre et medlem til å legge ut en forespørsel på nytt, kan du sende en melding om dette via Nyby-admin:

  1. Logg inn på admin.nyby.no.

  2.  Klikk på "Forespørsler" i menyen til venstre.

  3. Når du fører muse-pilen over en forespørsel dukker det opp en knapp helt til høyre i forespørsel-feltet. Klikk på denne og det vil dukke opp en meny med flere valgmuligheter. 

  4. Klikk deretter på "Send melding".

5. Et nytt skjermbilde vil nå åpne seg, og du har mulighet til å sende
melding til det aktuelle medlemmet.

NB!

Det kan være lurt å samtidig oppfordre medlemmet til å slette den opprinnelige forespørselen, slik at den ikke blir liggende dobbelt. Gruppeleder har også mulighet til å slette forespørsler på vegne av medlemmer. Denne valgmuligheten dukker opp i samme menyen som beskrevet ovenfor.

Tipse godkjente medlemmer om en forespørsel:

I Nyby-admin kan du som gruppeleder enkelt tipse godkjente medlemmer direkte om forespørsler som ikke er løst:

  1. Logg inn på admin.nyby.no.

  2. Klikk på "Forespørsler" i menyen til venstre.

  3. Når du fører muse-pilen over en forespørsel dukker det opp en knapp helt til høyre i forespørsel-feltet. Klikk på denne og det vil dukke opp en meny med flere valgmuligheter. Klikk på "Tips andre om denne forespørselen".

4. Et nytt skjermbilde dukker opp. Klikk på "Velg medlemmer du ønsker å sende dette til".

5. Du får nå opp en liste over godkjente medlemmer og gruppeledere fra egen og eventuelt samarbeidende grupper opp. Markér de medlemmene du ønsker å sende forespørselen til. Klikk deretter på "Lagre".

6. Du får nå muligheten til å skrive en melding til medlemmene du sender forespørselen til. Det kan være lurt å skrive noe her for å oppfordre medlemmet ytterligere til å svare på forespørselen.

7. Klikk til slutt på den blå "Send"-knappen. Medlemmet eller medlemmene får nå en melding i sin Nyby-app med lenke til forespørselen det henvises til. Medlemmet får da mulighet til å svare både deg som gruppeleder og medlemmet som har publisert forespørselen om han eller hun ønsker det.

🙂👍

Svarte dette på spørsmålet?