Ofte stilte spørsmål: Koronaberedskap
Magnus Kober avatar
Skrevet av Magnus Kober
Oppdatert over en uke siden

Til tross for at Nyby er en plattform som er enkel å forstå og bruke, er det litt å sette seg inn i for at alt skal fungere sømløst, sikkert og innenfor kontrollerte rammer, med kvalifiserte ressurser. Situasjonen vi befinner oss i gjør at mange har kortere tid enn vanlig til å sette seg inn i plattformen før lansering. Vi har derfor samlet noen ofte stilte spørsmål for å hjelpe deg på vei!

For mer generelle spørsmål - som hvordan opprette en gruppe, hvordan lage en kampanje osv. Se denne siden, her finner du forklaringer på alt du trenger å vite for å være gruppeleder i nyby. 

"Hvordan kommer vi i gang med koronadugnad?"

I normalsituasjon innføres Nyby gjennom en strukturert prosess, som her, under overskriften "Kom i gang med Nyby for ordinære velferdsjenester". Nå i koronatid er det ikke rom for noen prosjektplan, vi onboarder kommuner løpende i henhold til dette løpet. Så langt har Østre Toten norgesrekord: De var operative på under 12 timer...!

"Hvordan forankre Nyby i kommunens strategi?"

Se eksempler på strategi for bruk av frivillighet i kommuner i forbindelse med Covid-19, og hvordan Nyby brukes i denne sammenhengen: Hemsedal kommune og Frogn kommune.

Slik informerer Malvik kommune sine innbyggere om Nyby.

"Hvordan forholder vi oss til frivillig hjelp og smitte?"

Kommunene kan få bistand fra frivillig sektor i koronaarbeidet, men må sørge for at smittebarrierer ikke brytes. Les mer på KS' sider her.

"Det etableres mange grupper for hjelp på for eksempel Facebook, hvordan forholde seg til de?"

Det er en flott rekrutteringsmulighet. Mange av disse gruppene har mye engasjement med mange som vil hjelpe og støtte opp samfunnsdugnaden. Legg gjerne inn en eller flere kampanjer der.

Se mer på Nybys generelle hjelpesenter. Under "Hvordan bruke nyby for gruppeleder" finner du forklaringer på hvordan du lager kampanjer, hvordan du lager nye grupper, og mye mer. 

"Jeg opplever feil eller ustabilitet i tjenesten, hva gjør jeg?"

Vi ber om forståelse for at feil kan forekomme, dette er krisetid: Vi prioriterer hurtighet og å bistå kommuner i stor skala, derfor ber vi om forståelse for at feil kan oppstå. Rask tilbakemelding på dette gjør at vi kan fortsette høy fart i riktig retning hele tiden. Vi har jobbet med å takle omsorgskrisen og mangel på ressurser siden 2015, men har nå fått en tilsvarende omsorgskrise i fanget kun på et par uker.

"Er det laget en snarvei ifht. offentlige anskaffelser, utenom de åtte punkter regjeringen har lagt opp til i sine vedtak?"

“Koronaavtalen” gjelder for bruk av Nyby til arbeid med koronahåndtering ut 2020. Dere kan i perioden også bruke Nyby til alt annet dere måtte ønske, men all støtte utover bistand til korona avtales separat i egen avtale. Vi kan hjelpe dere i gang uavhengig av formell avtale. Det holder å bare muntlig akseptere vilkår.

Avtalen dekker alt av kommunens tjenester, samt foreninger og lag som ønsker å støtte inn mot kommunen. Private bedrifter som støtter kommunen i denne sammenheng er også inkludert. Avtalen inkluderer selvsagt databehandleravtale etc, det er kommunen som eier dataene.

Vi trenger bare en aksept fra dere, så kobler vi dere med ressurs hos oss. Flere kommuner har kommet i gang på under 12 timer, målet er naturligvis så raskt som mulig, men vi må se an pågang hos oss.

"Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt, hva gjør jeg?"

Se om du finner svar på det du lurer på, inne på Nybys generelle hjelpeside. Om du fortsatt står fast, henvend deg til din Nyby-kontakt eller kontakt oss her.

Svarte dette på spørsmålet?