Ofte stilte spørsmål

Kvalifisering av ressurspersoner, betaling, kommunen/organisasjonens ansvar knyttet til tjenestene m.m.

Magnus Kober avatar
Skrevet av Magnus Kober
Oppdatert over en uke siden

For informasjon om sikkerhet og personvern - besøk denne siden: http://hjelp.nyby.no/nb/collections/185794-sikkerhet-og-personvern

"Siden kommunen tilbyr plattformen, er vi da ansvarlige for "tjenestene" som tilbys i Nyby?"

Dere velger selv hvem som skal være ansvarlig for kvalifisering av ressursene og hvilke tjenester dere vil organisere. Nå brukes Nyby særlig mye til rekruttering av innbyggere som ressurs (av kommunen, eller f.eks. med Røde Kors som ressursansvarlig) og rekruttering av ledig helsepersonell (med kommunen eller helseforetak som ressursansvarlig).

"Hvordan gjør vi det med betaling når noen handler for andre? Kan butikkene kobles på Nyby?"
Vipps direkte fra mottaker til butikk. Den som henter og leverer varene hos innbygger i karantene eller isolasjon, ringer på/gir et signal om at vedkommende er på plass med varene, og setter de utenfor døren. Det er svært viktig at fysiske møter unngås.

Østre Toten kommune har en god praksis på dette, se hvordan her.

Hemsedal kommune har også funnet en fin måte å gjøre dette på:

«Hemsedal har laget en gruppe «Bestill matvarer» hvor butikkene legger seg inn (apoteket har egen bestilling på egne nettsider), hvor innbyggere kan ta direkte kontakt med butikkene. Butikken som tar oppdraget går inn i privat melding med personen som trenger hjelp. Kan ikke butikken kjøre ut selv, legger butikken ut en forespørsel i kanalen «Be om hjelp til utkjøring fra innbygger» (dagligvare og apotek i Hemsedal). Frivillig kommer og henter ferdige poser, kjører ut, ringer på og går. Butikkene ordner med betaling av varer via vipps eller annen måte. Funker superbra»

"Hva er Nybys anbefaling knyttet til sikkerhet og kvalifisering av ressurspersoner?

Nyby anbefaler alle kommuner/organisasjoner som bruker plattformen å sette sikkerheten først ved å kvalifisere samtlige ressurspersoner som vil bidra. Det er allikevel opp til hver enkelt kommune/organisasjon hva dere velger å gjøre.

Les mer om kvalifisering her, inkludert hvorfor vi i Nyby anbefaler alle å kvalifisere ressurspersoner. 

Ønsker dere å åpne opp for at alle innbyggere skal kunne bidra uten kvalifisering av ressurspersonene, er det svært viktig at dette kommuniseres tydelig i hver enkelt kanal.

"Hvordan sikrer kommuner seg at privatpersonene som registrer seg er de de påstår å være?"
Det er alltid en balanse mellom sikkerhet og enkelthet. Vi har innlogging med SMS, som fungerer godt, er vurdert og akseptert hos bl.a. Helsingborg og Eskilstuna kommun. Den hos dere som er ansvarlig for ressurspoolen styrer krav om sjekk mot belastningsregister etc, – kommunen velger selv hva som skal være kriterier for godkjenning. Det er ulik praksis i de forskjellige kommunene, men vi har mange eksempler og hjelper med det når vi gjør oppsett.

Larvik kommune har for eksempel laget en komplett digital signering for å godkjenne sine frivillige.

"Bør de frivillige ha taushetserklæring"
Flere kommuner ønsker dette, og godkjenner ikke den frivillige før bl.a. en taushetserklæring er fylt ut. Skjemaet sendes på melding til de som har registrert seg. Se hvordan Flekkefjord kommune har gjort det her (egentlig en webside, kun eksportert til PDF for å bli brukt som eksempel).

Eller se hvordan Helsingborg frivilligsentral har gjort det i Sverige.

Ta kontakt!

Om du er interessert i å høre mer eller komme i gang med Nyby i din kommune eller organisasjon, send oss en mail på hei@nyby.no eller ring oss på +47 22 12 07 03

.

Svarte dette på spørsmålet?