Hvordan opprette grupper og enheter
Magnus Kober avatar
Skrevet av Magnus Kober
Oppdatert over en uke siden

Sett opp samarbeidet med 5 enkle steg:

  1. Opprett enhetene som skal samarbeide, og inviter inn administrator for hver av enhetene.

  2. Opprett gruppen der samarbeidet skal skje.

  3. Koble enhetene til gruppen.

  4. Sett innstillinger for gruppen din.

  5. Gjør gruppen offentlig.

Personer med rollen som organisasjonsadministrator har muligheten til å opprette enheter og grupper fra Nyby-appen. Prosjektleder for Nyby vil ha denne rollen.

Du kan sjekke om du har mulighetene til å opprette enheter ved å trykke på "dine enheter" i menylinjen, og sjekke at du får opp "opprett ny enhet". Du kan sjekke om du har muligheten til å opprette grupper ved å trykke på "grupper" i menylinjen, og sjekke at du har + tegn øverst i høyre hjørnet på skjermen din.

Hvis du ikke har tilgang til å opprette grupper og enheter og har behov for dette - ta kontakt med prosjektleder eller din kontaktperson i Nyby :)

1 Opprett enhetene som skal samarbeide, og inviter inn administratorer

  • Velg "dine enheter" fra menylinjen. Klikk på "opprett ny enhet".

  • Gi enheten et navn og sett inn bilde. Klikk på "opprett".

  • Enheten er opprettet. Inviter inn administrator(er).

  • Opprett neste enhet på samme måte.

Husk: for at det skal være et samarbeid i Nyby, trenger du minst to enheter/organisasjoner som samarbeider - en som legger ut forespørsler, og en som svarer på forespørslene.

2 Opprett gruppen der samarbeidet skal skje

  • Velg "grupper" fra menylinjen. Trykk på "+" tegnet for å opprette ny gruppe.

  • Gi gruppen et navn. Navnet bør beskrive hva dere skal samarbeide om.

  • Trykk på "opprett gruppe".

  • Gruppen din er nå opprettet. Legg gjerne til et forsidebilde i gruppen din :)

3 Koble enhetene til gruppen

  • I gruppen enhetene skal kobles til, trykker du på knappen "innstillinger" (sirkelen med 3 prikker øverst i høyre hjørne).

  • Trykk på "samarbeidspartnere".

  • Velg enheten som skal kobles til gruppen, og trykk på "neste".

  • Velg hvem som skal være ansvarlig samarbeidspartner fra enheten (den du velger kan legge til andre administratorer senere). Trykk på knappen "velg tilganger" for å gå videre.

  • Velg om medlemmene fra samarbeidende enhet skal kunne "skrive forespørsler" eller " se og svare på forespørsler".

  • Klikk på "legg til samarbeidende enhet".

Gjenta stegene om du legger til flere enheter :)

4 Sett innstillinger for gruppen

  • Inne på "grupper" trykker du på knappen "innstillinger" (sirkelen med 3 prikker øverst i høyre hjørne).

  • Trykk på "gruppeinnstillinger".

  • Gjør deg kjent med innholdet i menyen, og sjekk disse innstillingene grundig:

    • Om gruppen - her kan du legge inn kort tekst som beskriver hva slags type forespørsler som blir lagt ut i denne gruppen.

    • Sted

    • Velkomstinnlegg - her kan du legge inn en tekst som vises i som et innlegg for nye medlemmer.

    • Utløp på forespørsel og hjelpetekst for forespørsel - velg hvor lenge en forespørsel skal ligge aktiv og synlig før den utløper, og velg om du vil legge til en hjelpetekst for de som skriver forespørsler.

5 Gjør gruppen offentlig

Ved å klikke på knappen "offentlig rekruttering" i menyen for gruppeinnstillinger velger du om gruppen din skal være synlig for ikke-medlemmer, og åpen for at samarbeidende enheter kan rekruttere nye medlemmer til gruppen.

  • For de fleste grupper vil "tillatt" være standard så lenge gruppen er aktiv.

Husk: den enkelte ansvarlige samarbeidspartner for hver enhet velger metode for godkjenning av medlemmer (mer om dette nedenfor).

Bra jobba! Du har nå satt opp samarbeidet i Nyby! :)

Hva nå?

Nå er alt klart for at administratorene for enhetene setter innstillinger for sin enhet i gruppen, og deretter inviterer inn sine medlemmer (du som gruppeeier har også tilgang til disse funksjonene og kan bistå enhetene).

  • Dette bør administrator sjekke grundig før oppstart:

    • Medlemskapstilgang (kun invitasjon/etter godkjenning/ingen godkjenning kreves) og personvern (synlig/skjulte medlemmer).

    • Skrive om enhet og lage velkomstinnlegg.

    • Legge til de som skal være administratorer for enheten i gruppen.

Svarte dette på spørsmålet?