Vekommen til Nyby, vi er glad for å ha deg her!

Som du allerede vet er Nyby en samhandlingsplatform for å enkelt koble de som behøver hjelp med ledige ressurspersoner. Før du publiserer gruppa og inviterer medlemmer er det et par steg du må gjennom for å gjøre gruppa klar. Denne guiden gir deg en oversikt over alle disse stegene, med lenker til steg-for-steg forklaringer på hvordan du fullfører stegene. 

I hver konto vil det være et minimum av to grupper. Den ene gruppa er ofte for de som vil be om hjelp til noe, mens den andre gruppa ofte er for de som vil tilby hjelp (frivillige eller andre ressurspersoner). Du er kanskje gruppeleder for èn eller flere av gruppene i din konto. Om du er gruppeleder for flere grupper må disse stegene følges for alle gruppene. 

  1. Oppdater innstillinger. Den første tingen du må gjøre er å oppdatere innstillingene i din gruppe. Innstillingene er selve basen for gruppa, og her kan du gi gruppa et navn, en forklaring, definere hvem som kan søke etter gruppa osv. Les gjerne gjennom denne guiden som forklarer hva alle innstillingene gjør, og tips til hvilke innstillinger som er riktige for din gruppe. Hvis du er gruppeleder for flere grupper, pass på at du er i den riktige gruppa før du oppdaterer innstillingene. 🔸 Tips! Hvis du setter gruppa som "Hemmelig" vil ingen kunne se gruppa før du er klar til å lansere, og du kan da prøve deg frem så mye du måtte ønske

  2. Lag en kampanje. Bra! Alle gruppens innstillinger er nå klare - husk at du har mulighet til å endre innstillingene når du måtte ønske. Det neste du bør gjøre er å lage en kampanje. En kampanje er den beste måten å rekruttere nye medlemmer til din gruppe, og/eller til å enkelt invitere alle ansatte/medlemmer av din bedrift eller organisasjon. Gjennom å sende ut kampanjen på epost, eller ved å legge den på deres platformer vil alle som ser kampanjen kunne registrere seg automatisk i gruppa. Les mer om hva en kampanje er her, og hvordan du lager en her. På dette stadiet kan du lage en kampanje for din gruppe, eller grupper. Du kan gjøre endringer på kampanjen når du måtte ønske. Før du sender ut/publiserer kampanjen bør du fullføre steg 3 under. 

  3. Du er nå klar for å lage en kanal. Husk at i Nyby er det som oftest et minimum av to grupper: en for de som vil spørre om hjelp, og en for de som vil tilby hjelp. Knalen gjør det mulig for de to gruppene å kunne "snakke" sammen i form av forespørsler om hjelp. Les mer om hva en kanal er her, og hvordan du lager en kanal her. I kanalen kan noen personer publisere forespørsler, mens andre personer kan se og svare på forespørsler. I kanalens innstillinger kan du definere hvilke grupper av personer som skal kunne gjøre hva.  

  4. Inviter medlemmer til din gruppe. 🔸 Vent gjerne med å invitere medlemmer før du har gjennomført steg 1, 2 og 3. Husk å endre gruppa til "Lukket" eller "Offentlig" før du lanserer, om du ønsker at personer skal kunne søke opp din gruppe i appen. Når du skal invitere medlemmer til din gruppe har du 3 muligheter:                                                                                                                        1. Publiser kampanjen på dine platformer, som Facebook, hjemmeside, intranett eller andre. Trykk på kampanjen, og klikk kopier lenke. Post lenken direkte på din side.                                                                                                                                2. Send linken til kampanjen i en epost til dine kollegaer eller andre du ønsker å invitere til gruppa. Se et eksempel på en e-post her                                                  3. Legg til medlemmer i gruppa menuelt                                                                       📌 Uansett hvilke måter du velger å invitere medlemmer på vil de kunne registrere seg i gruppa. Hvis gruppa er "Privat" (Se gruppeinnstillinger - steg 1) vil du som gruppeleder motta medlemsforespørsler når noen ønsker å bli medlem a gruppa. Se denne guiden for hvor du kan se medlemsforespørsler, hvordan du sender meldinger til de som melder seg inn, og hvordan du kan godta/avslå forespørsler. Hvis gruppa er satt til "Offentlig" vil alle ha mulighet til å bli med i gruppa uten å bli godtatt av gruppeleder. 


Du har nå gjennomført alle stegene som er nødvendig for å få i gang din Nyby gruppe! Ofte er det mange som blir medlem av gruppa rett etter lansering, men det tar som regel litt til før personer begynner å be om assistanse. Ikke bekymre deg, dette er helt vanlig!

I mellomtiden kan du for eksempel publisere et innlegg i gruppa med en lenke til hjelpesenteret vårt hvor de kan få informasjon om hvordan du kan bruke Nyby-appen, her kan medlemmer lære seg hvordan de ber om hjelp i appen, hvordan de svarer på forespørsler i appen og mye mer. 

For andre spørsmål om hvordan du som gruppeleder kan administrere gruppa, bla deg gjennom vårt hjelpesenter for gruppeledere. 

Fant du svaret?